به عبارتیطور که گفتیم میزان دارایی خزش تعداد صفحاتی است که گوگل تصمیم میگیرد در یک زمانه مشخص وبسایت شمارا مرور می نماید کهاین میزان می تواند، مختلف باشد البته به صورت کلی یک مقدار استوار است.
تعداد صفحاتی که گوگل آنهارا مرور می نماید محدودیتی ندارد یعنی ممکن هست 6 کاغذ از وبسایت در روز مرور خواهد شد یا این که 400,000 . پس مجموعاَ با دقت به معیارهایی این ترازو تعیین میگردد که بعدا راجب آن حرف می کنیم.
چرا موتورهای کاوش دارایی خزش را برای تارنما ها در حیث گرفتند
با اعتنا به اینکه میلیونها برگه نو روزمره به وبسایت ها اضافه میشود و تعداد آن ها محدودیتی ندارند. براین اساس ایندکس صفحه های نیاز به حق تقدمبندی داراست تا ربات های گوگل بتوانند این کار را جاری ساختن دهند.
واحد سنجش دارایی خزش برای تارنما چطور انتخاب میگردد
دو عامل وجود دارااست تا معیار میزان دارایی خزش صفحه ها گزینش شوند، محدودیت خزش (Crawl Limit ) و تقاضای خزیدن ( Crawl Demand ) ، که در نصیب تحت به تشریح هر کدام میپردازیم.
محدودیت خزش مبتنی بر منابع سرور (Crawl Limit / Host Load )
حد خزیدن قسمت مهمی از بودجه خزش محسوب میشود. به همین خواسته ربات های گوگل به نحوی پیاده سازی شدند تا از اضافه توشه سرور جلوگیری نمایند و با احتیاط بیشتری صفحه های اینترنت را مرورکنند.
حالا عوامل مختلفی روی حد خزیدن مفید میباشد مثلاً در صورتی وب سایت شما با یک سری وبسایت دیگر روی یک سرور مشترک انجام گردیده باشد و شما یک وبسایت والا در اختیار داشته باشید، خزش در سایت بسیار محصور انجام میشود. دراینصورت بهتر است از یک هاست اختصاصی استفاده نمایید تا احتمال اینگونه محدودیتی برای تارنما شما اتفاق نیفتد.
عامل دیگری که بر واحد سنجش خزش اثر میگذارد، تعداد وبسایت های فعالی میباشد که بر روی یک هاست دارید. در این صورت وصل شدن به سرور مشقت بار میگردد و قابلیت خطای رجوع و برگشت از سرور را خواهیم داشت.
در شرایط کلی بایستی در حیث بگیرید که سرور شما چقدر میتواند تعداد درخواست های نبی گردیده سمت سرور را جواب گو باشد و چقدر تحمل ترازو خزش را دارااست.
تقاضای خزیدن ( Crawl Demand / Crawl Scheduling )
تقاضای خزیدن یا این که طراحی برنامه خزیدن مبتنی بر بها URL می باشد که قادر است عامل ها اکثری را در خویش وارد نماید به عنوان مثال :
محبوبیت : معیار لینک و پیوند های داخلی و فرنگی که در صفحه های خویش قرار می دهید، همینطور میزان کاوش برای رتبه بندی اثر متعددی داراست.
نوع برگه : صفحه های یک وب سایت میتواند در مجموعه بندی تولید ها، برگه مقررات ومقررات ، تماس با ما و غیره باشد. پس مطابق نوع کاغذ واهمیت آنان، حق اولویت خزیدن باید صورت پذیرد.
تازگی ( ساخت و ساز موردها جدیدتر) : بهروزرسانی ، تشکیل داد محتوای جدید هم در تقاضای خزش تأثیر متعددی داراهستند.
برای مثالً تارنما هایی که هر روز محتوای تازه در تارنما خویش قرار میدهند، نسبت به سایت های خبری که هر یکسری ساعت یک توشه محتوا ایجاد کرد می نمایند تعداد خزش کمتری به نسبت تکثیر محتوا دارند.
چرا می بایست به میزان دارایی خزش تارنما خویش التفات بدهیم
ما در پی این هستیم که موتورهای کاوش بیشترین صفحه ها ما را ایندکس و مرور نمایند و ولی در اسرع وقت این فعالیت را جاری ساختن بدهند. التفات دارایی خزش هنگامی اساسی می گردد که بایستی صفحات نو تارنما شما سریع خیس توسط موتورهای کاوش مرور شوند.
اینک در حیث بگیرید که دارایی خزش خویش را از دست دادید و موتورهای کاوش نتوانستند قسمت های اساسی وبسایت را کشف نمایند. با مجموع سعی هایی که برای وبسایت خویش اعمال دادید نتوانستید رتبه خیر در نتایج گوگل بگیرید.
دراینحالت باید برای موتورهای کاوش گزینش نمایید که کدام صفحه ها التفات بیشتری دارا هستند بخصوص در حالتیکه صفحات وب سایت بیش تر از 10,000 ورقه میباشد.
چطور میزان دارایی خزش وبسایت خودم را پیدا کنم
اگر برای تارنما خویش حساب کنسول گوگل دارید می توانید به بخش Crawl بروید وبر Crawl Stats کلیک فرمائید. در آنجا تعداد صفحاتی که گوگل آنانرا هر روز مرور می نماید را مشاهده کنییید
به منابع سرور خویش رجوعنمایید
مطالعه گزارش های سرور می تواند داده های جذاب را مهیا نماید و تعداد خزنده های گوگل که سایت شمارا مرور می نمایند را نماد دهد.
که اما میتوانید این اطلاعات را با داده هایی که از کنسول گوگل خویش بدست آوردید
سئو در مشهد مقایسه نمائید و به حساب آوردن های بیشتری را برای یافتن شایسته ترین راهحل کسب مرتبه ای فراتر را داشته باشید.
بهینه سازی دارایی خزش را چطور انجام دهیم
بهینه سازی میزان دارایی خزش رویه های متعددی دارااست ولی در اینجا 8 گزینه اساسی را عده کردیم که بایستی به آن ها توجه کنید و موردها نام برده را رفع نمائید.
1. پارامترهای غربال محصولات در URL
URL های با پارامتر نباید برای موتورهای کاوش قابل دسترس باشند زیرا می توانند تعداد نامحدودی URL ساخت نمایند.
رایا پارس این نشانی ها معمولاً هنگام استعمال از غربال های متاع در فروشگاه آنلاین استعمال میشوند مثلا https://www.example.com/cars/bmw?color=white در اینجا بایدمطمئن گردید در دسترس موتور های گوگل نباشد.
برای اجرا این شغل بایستی در سرچ کنسول گوگل یا این که ابزار اینترنت مستر بینگ به کار گیری فرمایید ، تگ Nofollow به پیوند های غربال اضافه نمائید یا این که در Robots.txt فرمان عدم دسترسی به این نشانی را بدهید.
2. محتوای تکراری
شیوه های متعددی برای هجران از محتوای تکراری میباشد، برای مثالً هنگامی که میخواهیم نشانی ورقه ای را وارد کنیم به HTTP ، HTTPS وWWW پیوند ها دقت کنیم. صفحه های نتیجه ها کاوش داخلی در Robot.txt غیر قابل دسترسی کنیم و موارد دیگر که میتواند میزان دارایی خزش را بهینه سازی می نماید می بایست صورت بپذیرد.
3. محتوا باکیفیت زیر
خوب میباشد تلاش کنیم محتوایی کیفیت خوب تحت را به دست کم برسانیم یا این که در شکل قابلیت اینگونه محتوایی ایجاد کرد نکنیم. این صفحه ها برای موتورهای کاوش اصلا دیدنی وجود ندارد، به احتمال بالایی مرور نمیشود.
4. لینک و پیوند های شکسته 404 و ریدایرکت طولانی
لینک های شکسته 404 و ریدایرکت زمانبر منجر می گردند که ربات های کاوش کرول خویش را جدا نمایند. گوگل مانند مرورگرها حداکثر تا 5 تغییر تحول مسیر را در یک خزیدن دنبال می نمایند که اما ممکن میباشد مجدد خزیدن را انجام دهند.
با این فعلا توصیه می کنیم از تغییر تحول مسیر های زنجیره ای کاملا دوری کنید و به کار گیری از ریدارکت ها را به دستکم برسانید.
5. نشانی URL های غلط را در فایل نقشه سایت خویش قرار ندهید
همه نشانی هایی که در فایل XML وبسایت قرار می دهید بایستی فهرست بندی باشند، در واقعیت موتورهای کاوش به شدت به نقشه های XML توکل می نمایند تا تک تک صفحات شمارا پیدا نمایند.
در شرایطیکه نقشه تارنما مشمول صفحاتی که وجود ندارند یا این که ریدایرکت باشد، بودجه خزش شما هدر می رود بایستی نشانی های ایندکس نشده خویش را بازرسی نمایید.
به چه شکل گزارش های نقشه وب سایت را در سرچ کنسول پیدا کنیم؟
وارد حساب سرچ کنسول گوگل گردید
روی زبانه Crawl کلیک نمائید
در پایان روی زبانه Sitemaps کلیک نمایید
یکی از راههای دیگر که میتوانید دارایی خزش خویش را seo فرمایید تقسیم نقشه تارنما XML می باشد. برای مثال میتوانید برای هرمورد از قسمت های وبسایت، نقشه XML مستقل ایجاد کنید.
با این عمل درحالتی که نصیب A وب سایت 500 لینک و پیوند داشته باشد و 480 ایندکس گردیده میتوانید مطمئن باشید که موتورهای کاوش به خیر و خوبی وب سایت شمارا مرور می نمایند. درصورتیکه در نصیب B وب سایت از میان این 500 پیوند تنها 120 آن ها ایندکس خواهد شد می بایست بهاین قضیه اعتنا فرمائید چه پیوند هایی دراین قسمت وجود دارااست و چقدر در seo تارنما مداقه داراست.
در صورتی که اهمیت چندانی ندارد به بهینه سازی دارایی خزش قسمت های دیگر بپردازید.
6. صفحات با سرعت بار گذاری زیر
وقتی که صفحه ها توشه زیاد دارند یا این که در حین وقت گیر بار گذاری میشوند، موتورهای کاوش کمتر میتوانند این صفحه ها را مرور نمایند. پس درحالتی که فرصت بارگذاری وب سایت فراتر از 2 ثانیه میباشد باید به کمک ابزار هایی مثل Pingdom ، WebPageTest یا این که GTmetrix تحقیق شوند.
یک وب سایت می بایست مرتباً سرعت خویش را تحقیق کند تا سرعت نادر صفحات بازدارنده استحصالوکار آنلاین نشود.
7. تعداد صفحات ایندکس نشده را کاهش دهید
در شرایطی که وب سایت تعداد متعددی صفحه ایندکس نشده در دسترس موتورهای کاوش داشته باشد، بایستی آنان را پیدا نمائید و استدلال ایندکس نشدن صفحه های را رفع کنید. صفحات غیر قابل ایندکس اشکال زیر را دارا هستند:
ریدایرکت ( 3xx )
صفحه ها ناموجود ( 4xx )
صفحاتی که خطای سرور دارند ( 5xx )
نشانی هایی که ایندکس نمیشوند ( تگ Noindex یا این که URL کنونیکال داراهستند )
8. تغییر و تحول ساختار لینک و پیوند داخلی بد
کیفیت پیوند هایی که به صفحه های خویش می دهید نقش متعددی را در seo میزان دارایی خزش دارد، به طوری که می بایست ساختار پیوند داخلی را در یک قاعده ای رعایت نمایید. از جملهً تعداد دو یا این که سه پیوند داخلی به صفحه های دیگر بدهید و بک لینک های خویش را بهبود دهید.
از ساختار لینک و پیوند داخلی سلسله مراتبی اجتناب نمائید، زیرا در اکثر وقت ها موردها مرور نمیشوند. ( بخصوص صفحه های انتهای سلسله مراتب )
از جمله در شرایطی که نوشتهعلمی ای که 3 سال قبلی آن را در وب سایت خویش قرار دادید که ترافیک ارگانیک بالایی دارد. بایستی در محتوای تازه آن را پیوند دهید. ولی شما میتوانید برای بهبود لینک و پیوند های داخلی سایت نوشتهعلمی پیوند داخلی چه تاثیری در بهینه سازی تارنما دارد در وب لاگ آی وحید را استیناف فرمایید و از اهمیت و روش ساخت و ساز پیوند های داخلی اگاهی پیدا کنید.