فراگیری بدون نقص ابزار گوگل آنالتیکس
اخذ گزارش و بررسی آن برای بهبود احوال تارنما، یکی از کارهایی است که اعمال دادنش برای بهبود شرایط سئوی تارنما ضروری میباشد. اخذ دادهها و داده ها متفاوت وبسایت به طور دستی ممکن وجود ندارد و برای آن باید از یک یا این که چند ابزار گوناگون بهینه سازی
سئو
بهینه سازی
seo
استعمال کنیم. گوگل آنالتیکس یکیاز شایسته ترین و پرکاربردترین ابزارهای جان دار در seo محسوب میشود که در بعدازظهر ساخت سایت و بهینه سازی آن را کامل یادگرفتن داده ایم.
درصورتیکه قبلا عملکرد کردهاید از گوگل آنالتیکس به کارگیری کنید و برایتان بغرنج بوده و چیزی از آن رمز در نیاوردهاید، نگران نباشید. چرا که شما صرفا نیستید. گوگل آنالتیکس در صدر برای تمامی میتواند پیچیده به حیث بیاید. ولی به آسانی میتوانید با نصیبهای مختلف آن آشنا گردید و به شایسته ترین صورت ممکن از آن استفاده نمایید.
مقصود از کتابت این نوشتهیعلمی هم دقیقاً همین میباشد. دراین مقاله سعی می کنیم توضیح دهیم کهاین ابزار توانا گوگل، دقیقاً چیست، چطور عمل مینماید، چطور عمل با آن را آغاز کنیم و این کهاین ابزار چه اطلاعاتی را در اختیارمان می تواند قرار دهد.
گوگل آنالتیکس چیست؟
گوگل آنالتیکس یک ابزار بدون پول برای عده دادههای یک وب سایت است. این ابزار دادههای مرتبط با کردار یوزرها در وب سایت را عده مینماید و به شما اکران می دهد. کارایی گردیده تا دراین ابزار، دادههای گردآوری گردیده به صورت گزارشهایی خواندنشان ریلکس و قابل فهم و شعور است، تهیه شوند.
توده دادههای مرتبط با بازدیدکنندگان تارنما مدام تا این حد سهل و آسان نبوده میباشد. در روزهایی ابتدایی وب، اشخاص در شرایطی که میخواستند بفهمند که چه تعداد بازدیدکننده داشتهاند، می بایست لاگ سرور را استیناف میکردند و آن را میخواندند. لاگ سرور شامل داده ها مختلفی بود از تمام رفتارهایی که در وب سایت پیش آمده. با وجود این کهاین داده ها فوق العاده گرانبها بودند، البته تلاوت و پژوهش آن ها فوق العاده دشوار بود و فعالیت هر کسی نبود.
برای وا رفتهخیس شدن امور، شرکتهای مختلفی استارت به تایپ کردن نرمافزارهایی کردند کهاین دادههای خام را از سرور اخذ میکرد و به جدول و نمودار تبدیل می کرد. یک شرکت به اسم اورچین (Urchin) توانست اینگونه ابزاری بسازد که خیلی زود به آوازه رسید و توجهات متعددی را به خویش جلب کرد. در سال ۲۰۰۵، گوگل شرکت اورچین را خرید و آغاز به تشکیل داد ابزار گوگل آنالتیکس بر مبنای آن کرد.
روزهای ابتدایی، گوگل آنالتیکس فقطً ابزاری بود که دادههای نپخته سرور را به صورت تصویری اکران میاعطا کرد تا تلاوت و فهمشان شلخیس باشد. به صورت نمونه، تعداد بازدیدهای روزمره را به نمودار و جدول تبدیل میکرد. کاری که همین امروز هم این ابزار انجامش می دهد، اما در آن مجال دیتاهایی که عده می کرد نسبت به امروز بسیار نادرخیس بود.
گوگل آنالتیکس چهگونه شغل مینماید؟
برای این کهاین ابزار بتواند دادههای وب سایت شمارا گردآوری نماید، شما می بایست تگ آن را در وبسایت خویش قرار دهید. به محض این که تگ گوگل آنالتیکس در سایت شما قرار بگیرد، گوگل استارت به دادههای سایت شما خواهد کرد. در نصیبهای آتی توضیح خوا هیم اعطا کرد که به چه شکل بایستی تگ این ابزار را در وبسایت خویش قرار دهید.
چرا باید از گوگل آنالتیکس استعمال کنیم؟
احتمالاً مهمترین دلیلی که سبب ساز گردیده تا این ابزار به یکیاز پراستفادهترین و دوست داستنیترین ابزارهای تحلیلی seo شود، رایگان بودن آن است. علاوه بر این خلاف آن چه که از ظواهر این ابزار بر می آید، این ابزار به هیچ عنوانً پیچیده وجود ندارد و تازهکارترین یوزرها نیز می توانند از آن به کار گیری نمایند. هر یکسری کهاین ابزار دارنده تعدادی به حساب آوردنهای توسعه یافته نیز است که برای شعور و شعور آن ها احتمالاً به داده ها و تخصص بیشتری نیاز میباشد که در عصر فراگیری وردپرس به آن پرداخته شده است
یک استدلال دیگری که به باور اکثری مهم ترین دلیلی است که به خاطر آن باید از آنالتیکس استعمال کنیم این میباشد کهاین ابزار وابسته به گوگل میباشد: تعالیترین موتور جستجوی جهان و دقیقاً به عبارتی پلتفرمی که در بهینه سازی سعی می کنیم تا در صفحه نخستین نتایجش باشیم. به کار گیری از این پلتفرم به ما نشانه میدهد که گوگل دقیقاً چه اطلاعاتی را از تارنما ما گردآوری مینماید و از این طرز می توانیم بفهمیم که چه فاکتور یا ان که فاکتورهایی بیشتر در سرچ گوگل تأثیر دارا هستند.
استارت کار با آنالتیکس
همان گونه که در نصیبهای پیش اشاره کردیم، برای استارت شغل گوگل آنالتیکس و شروع گردآوری داده از تارنما، می بایست تگ آن در تارنما شما قرار بگیرد. روند قرار دادن تگ در وبسایت با اعتنا به سیستم رئیس محتوایی که از آن استعمال میکنید، می تواند مختلف باشد. دراین نوشتار ما یادگرفتن خویش را بر روی سیستم وردپرس ارائه می کنیم.
برای آغاز شغل باید به برگه مهم ابزار مراجعه نمایید و در آن نام نویسی نمایید.
برای نام نویسی کافی میباشد تا یک اسم برای Property خویش که در واقع به عبارتی وب سایت شماست گزینش نمایید. مثلاً میتوانید اسم سایت خویش را برای آن قرار دهید. در ضمنً می توانید حوزه زمانی خویش را نیز گزینش فرمائید.
در مرحله سپس بایستی نشانی تارنما خویش را وارد فرمائید.
بعداز پایان نام نویسی دراین ابزار، با تصویری که در بالا آمده مواجه میشوید. دو فیلد درین تصویر وجود دارند که عالی است آنهارا در جایی برای خویش ذخیره فرمایید و محافظت نمائید به دلیل آن که بعداً ممکن می باشد به آنها نیاز داشته باشید. یک کدام از Measurement ID و دیگری تگ سایت یا این که به عبارتی Global Site Tag.
در صورتیکه به هر دلیلی فراموش کردید که در بالا این دو مورد را ذخیره نمایید، مکان هیچ نگرانی نیست. از روش منوی آنالتیکس مجدد میتوانید به این داده ها دسترسی داشته باشید. کافی میباشد تا از منوی کناری به بخش Admin بروید. بعد با تصویر بالا روبهرو میشوید. در ردیف میانه، آیتم Tracking info را گزینش نمایید.
بعد از انتخاب گزینه Tracking info مجدد به کاغذای میروید که Tracking ID و همینطور تگ وبسایت شما به اکران درمیآید. برای اتصال وبسایت خویش به آنالتیکس به یکیاز این دو احتیاج دارید.
اتصال وبسایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس
برای اتصال یک وب سایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس دو شیوه وجود داراست. یکی از این که از پلاگین استعمال فرمائید و دوم این که به طور دستی این فعالیت را ایفا دهید.
پلاگینهایی مثل Monsters Insight فعالیت اتصال به آنالتیکس را به طور اتومات انجام میدهند و صرفا کاری که شما می بایست انجام بدهید این میباشد که Tracking ID خویش را (که در نصیب پیشین دیدیم چطور پیدا میشود) در دست آن قرار دهید. میاقتدار بیان کرد که نصب آنالتیکس بر روی وردپرس با به کارگیری از پلاگین هیچ نکته خاصی ندارد و به راحتی اجرا می شود.
برای اتصال دستی سایت به آنالتیکس و برداشت دادهها، همانگونه که در توضیحات تگ سایت نیز مشاهده میکنید، باید این کد را در قسمت همگی صفحاتی که میخواهید این ابزار دادههایش را توده نماید، قرار دهید.
در وردپرس شما در شرایطی که این کد را بخش Header پوسته خویش قرار دهید، به طور خودکار در کلیه صفحه های قرار میگیرد، چرا که همه صفحات شما از یک پوسته استفاده مینمایند. بهدنبال به شما یادگرفتن میدهیم که چهگونه میتوانید تگ تارنما را در پوسته خویش در وردپرس قرار دهید.
برای شروع این عمل کافی می باشد تا از منوی پیشخوان وردپرس، به نصیب اکران بروید که در واقع بخش مرتبط با ظواهر و پوسته وبسایت میباشد. دراین بخش بایستی مورد ویرایشگر قالب را تعیین فرمایید.
پس از این که به این قسمت رفتید، همه پروندههای مرتبط با قالبی فعلی گزینه استعمال شما، در پیش روی شما قرار میگیرد. کلیهی آنها را میتوانید در منوی سمت چپ که تیتر «پروندههای قالب» دارااست، مشاهده کنید. در بین پروندههای قالب، بهدنبال پوشه header.php باشید. پس از این کهاین پوشه را پیدا کردید، روی آن کلیک نمائید تا ویرایشگر آن گشوده خواهد شد.
بعد از گشوده شدن فایل header.php می بینید که در به عبارتی اولِ پوشه، کدهایی بین تگهای و قرار گرفته میباشد. این جا دقیقاً به عبارتی جایی است که شما باید کد نسخه برداری گردیده از آنالتیکس را قرار دهید. فرقی نمینماید که آن را در خط چندم قرار دهید. البته سعی فرمایید کد را طوری درین نصیب قرار دهید که متمایز بودن آن از سایر مشخص و معلوم باشد تا در شرایطیکه که خواستید آن را منزه نمایید، مشکلی پیش نیاید.
پس از قرار دادن این کد درین نصیب و ذخیره آن، گوگل آنالتیکس آغاز به عده دادههای وب سایت شما خواهد کرد. دقت نمائید که گردآوری داده فورا شروع نمیشود و ممکن هست در بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت ارتفاع بکشد که شما اولی دادههای انباشته شده را در پنل آنالتیکس خویش ملاحظه کنید.
مقصود گذاری در آنالتیکس
در آنالتیکس یک ابزار بسیار اثر گذار برای هدف گذاری (Goals) وجود داراست که به شما اذن میدهد تا معیارهایی برای خویش گزینش نمایید که میخواهید به آنها برسید. با تعریف و تمجید هدف ها خویش برای گوگل، این ابزار عالی میتواند به شما در وصال به آنها یاری دهد و دیتاها و گزارشهای مفیدتری در اختیارتان قرار می دهد.
برای رفتن به قسمت هدف ها یا این که به عبارتی Goals، کافی میباشد تا در منوی سمت چپ پنل، آیتم Admin را انتخاب نمائید تا با سه ردیف پیکربندی بالا مواجه گردید. در ردیف سمت راست میتوانید گزینه Goals را مشاهده کنید. بر روی آن کلیک فرمائید.
با داخل شدن به بخش Goals، قسمتی را می بینید که هدف ها شما در آجل فهرست گردد. در ابتدا به طور طبیعیً این لیست برایتان خالی خواهد بود. با کلیک بر روی New Goal میتوانید یک مقصود نو برای وب سایت خویش تمجید کنید.
در مرحله آینده بایستی پیکربندی غرض تعریفی تازه خویش را وارد فرمایید. در مرحله نخستین آن، گوگل از شما میپرسد که برای این مقصود، از الگوهای فراهم استعمال میکنید یا این که میخواهید یک سرمشق فردیسازی گردیده تمجید کنید. خوب می باشد به عبارتی گزینه الگوی گوگل یعنی مورد اولیه را انتخاب فرمائید.
در مرحله آینده باید برای غرض تعریف گردیده یک اسم گزینش نمائید. همینطور میتوانید یک گروه بندی برای هدف ها تعریف گردیده خویش ایفا دهید.
بخش اصلیخیس، تعیین نوع غرض یا این که Goal Type است. در گوگل آنالتیکس روی هم رفته ۵ نوع هدف وجود دارد:
مقصد یا این که Destination: به این معنا که شما یک صفحه خاص از وبسایت خویش را گزینش میکنید و برای خوی یوزرها در آن، معیارهایی گزینش میکنید که میخواهید به آنها برسید.
فرصت زمان یا این که Duration: این نوع مقصود، وقتی که مخاطب در وب سایت صرف کرده را اندازه گیری مینماید. هنگامی که استفاده کننده در وبسایت میگذارند، یک کدام از مهم ترین فاکتورهای سئو میباشد. به دلیل آنکه نشانه میدهد کاربر چه معیار از محتوای تارنما راضی بوده و از آن به کار گیری کرده.
صفحه های / بازدید یا این که Pages / Session: در این نوع هم بیشتر خلق یوزرها در قبال یک برگه معقول میشود. برای مثالً این که استفاده کننده در بازدیدش از وب سایت، چندین شیت از آن را گشوده کرده.
حادثه یا این که Event: نوع هدف واقعه مقداری پیچیدهخیس میباشد و احتیاج به شناخت بیشتری با کدنویسی داردسئو در مشهد . اما روی هم رفته برای سنجیدن شیوه رفتار یوزرها با یک المان تارنما، مثل ویدئو یا این که عکس، به کار میرود. به عنوان مثالً این که یک ویدئوی خاص در وبسایت چند بار بازدید داشته یا این که یک سری نفر آن را دانلود کردهاند.
هدف ها هوشمند یا این که Smart Goals: گوگل بعداز مشاهده خلق یوزرها وب سایت شما و نظارت این رفتارها، قادر است یکسری هدف ها به طور اتومات برای شما تعریف و تمجید نماید که آن را هدف ها هوشمند نامیده.
گزارشهای گوگل آنالتیکس
ابزار گوگل آنالتیکس، گزارشهای آماری بیشماری به شما ارائه مینماید. هنگامی میگوییم بیشمار حقیقتاً منظورمان این است رایا پارس کهاین گزارشها آنقدر زیادند که نمیاقتدار آنها را شمارش کرد. دلیلش هم این میباشد که امروزه دادههای بسیار متعددی از سوی سایتها میتواند در اختیارمان قرار بگیرد و آنالتیکس نیز تلاش مینماید تا تک تک این دادهها را تحقیق کند و در پوستههای متعدد به شما ارائه نماید.
ولی ما یحتاج وجود ندارد که از این دیتاهای زیاد وحشت زده گردید، شما در اکثر مواقع، به تعداد محدودی از این گزارشها نیاز دارید. درپی، قسمتهای متفاوت و گزارشهایی که آنالتیکس ارائه مینماید را با هم نظارت میکنیم
در منوی سمت چپ پنل آنالتیکس، در پایین قسمت گزارشها یا این که به عبارتی Reports، ۵ قسمت متفاوت برای گزارشدهی وجود داراست.what is seo درپی به طور تک به تک این قسمتها را پژوهش میکنیم و میگوییم که هرکدام چه اطلاعاتی را در دست شما قرار می دهد.
گزارشهای Realtime
در نصیب Realtime تعدادی گزارشهای کلی دربارهی بازدیدهای وبسایت در طی واقعی (اکنون) به شما ارائه میگردد. در واقع این بخش خلاصهای از ۴ نصیب دیگر میباشد، منتها برای کاربرانی که در همین لحظه در تارنما شما می باشند. در آن میتوانید تعداد یوزرها و محل جغرافیایی بازدیدکنندهها را مشاهده کنید. همینطور میتوانید منبع این ترافیکها را نیز ملاحظه کنید. مراد از منبع ترافیک، این میباشد که یوزرها دقیقاً چهگونه به وب سایت شما آمدهاند.
گزارشهای Audience
گزارشهای مخاطبان یا این که Audience دقیقاً به عبارتی چیزی می باشد که از نام آن نیز برمیآید. مجموعه گزارشهایی است درباره مختصات مخاطبان شما.
یوزرها از زوایای زیر در قسمت از گزارشها تیمبندی می گردند و رفتارشان گزینه مطالعه قرار می گیرد.
نمودارهای سنی و جنسیتی یا این که Demographics: درین نصیب، داده ها مرتبط با سن و جنسیت یوزرها به شما ارائه میشود. مثلاً دراین نصیب ممکن است متوجه گردید که بیشتر یوزرها شما زن هستند و بیشترشان در طی سنی ۲۵ تا ۳۴ قرار دارا هستند.
داده ها جغرافیایی و زبانی (Geo): در قسمت Geo میتوانید داده ها مرتبط با جای جغرافیایی یوزرها و همینطور لهجه آنانرا مشاهده کنید.
اخلاق و رفتار یا این که Behavior: دراین بخش می توانید نحوه خلق و خوی یوزرها با سایت را ببینید. برای مثالً این که چه تعداد از آنها برای نخسین بار میباشد که به وب سایت میایند و چه تعداد تا قبل از این نیز به تارنما آمدهاند.
فناوری (Technology): دراین قسمت شما متوجه می شوید که یوزرها وبسایت شما از چه مرورگری برای وارد شدن به سایتتان به کار گیری مینمایند. برای مثالً بیشتر با فایرفاکس میآیند یا این که کروم. حتی می توانید خدمتدهنده وب آنها را نیز ببینید. ولی به نظر میرسد این خدمت خیلی برای سایتهای اهل ایران فعال وجود ندارد.
موبایل (Mobile): قسمت گوشی برای نشان دادن دستگاه گزینه استعمال یوزرها میباشد. تا قبل از اینً این بخش جزئی از نصیب فناوری بود (نصیب قبلی) اما اهمیتی که گوگل به گوشی میدهد به حدی بود که آن را به یک قسمت مستقل تبدیل کرد. دراین نصیب میتوانید ببینید که یوزرها با استفاده از چه پلتفرمی (دسکتاپ یا این که تلفن همراه) به وبسایت شما میایند. حتی نوع دستگاهشان (نوع تلفن همراه) را نیز میتوانید ملاحظه کنید.
گزارشهای Acquisition
گزارشهای Acquisition یا این که اکتساب، مرتبط با دادههایی میباشد که آرم میدهد یوزرها تارنما، از چه طریقی به سایت شما آمدهاند. پیگیری این گزارشها میتواند برای به حساب آوردن تأثیر بازاریابیها و تبلیغات شما مطلوب باشد.
روی هم رفته در این نصیب، شبکهها (Channels) و منابع (Sources) ترافیکی شما مشخص و معلوم میشود.
برای این که یک کاربر به وب سایت شما بیاید، ۳ راه مختلف وجود داراست:
طریق بی واسطه یا این که Direct: به این مضمون که استفاده کننده نشانی وبسایت شما در مرورگرش تایپ مینماید و بدون واسطه به تارنما شما می آید.
موتور جستوجو (سرچ ارگانیک): کاربر از روش جستوجو در گوگل، تارنما شما را پیدا مینماید و به تارنما شما میآید.
ارجاعی یا این که Referral: کاربر لینک و پیوند وبسایت شما در وبسایت دیگر یا این که در کانالهای اجتماعی میبیند و بر روی آن کلیک مینماید و به وب سایت شما میاید.
در نصیب شبکهها، روی هم رفته به شما گفته میشود که ترافیک شما از هر سه شیوه بالا، چقدر بوده میباشد. در نصیب منابع، داده ها کمی ظریفخیس و با جزئیات بیشتری می گردد. بهاین شکل که برای ترافیک ارجاعی، به طور ظریف گزارش داده می گردد که یوزرها از کدام تارنماها و از کدام صفحه های، روی پیوند وب سایت شما کلیک کردهاند.
دراین نصیب شما می فهمید که مثلاً ریپورتاژهای اطلاع رسانی که در وبسایتهای مختلف منتشر کردهاید، کدامشان تأثیر بیشتری داشته. یا کارهای شما در کانالهای اجتماعی و نشانی اینترنتی مارکتینگ چه نقشی در صدر بردن ترافیکتان داشته است.
الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird algorithm) یکی الگوریتم های گوگل برای سئو و بهبود مرتبه تارنما است. فناوری مفیدی که برای تشکیل داد تجربیات کاربری بهتر و ارتقا رضایت کاربران ایجاد شده است. کلا گوگل همیشه در پی رشد و راضی نگه داشتن کاربران است. بگذارید مقداری روایت این توسعه و گسترشها را با هم مرور کنیم.
تا قبل از اینکه شبکههای اجتماعی اینقدر دوستداشتنی و پرکاربرد شوند، افراد برای پیدا کردن جواب سوالاتشان یا درخواستهایی که داشتند، از موتور جستجوی گوگل کمک میگرفتند. البته موتورهای جستجو همچنان گزینه به کارگیری قرار می گیرند؛ چون به هر اینک تغییرات زیادی نسبت به سالهای نخستین فعالسازی داشتهاند و همیشه در حال به روز رسانی میباشند. به عنوان مثال اینطور عدم وجود که از همان شروع بتوان تصویر و ویدیو را به صورت جداگانه جستجو کرد.
ماجرا تولید قابلیت و امکان جستجوی تصاویر در گوگل خیلی جذاب میباشد. چند سال پیش جنیفر لوپز در یکی فستیوالها یک لباس خاص پوشید و این خرقه خیلی شلوغی کرد. تصویر خرقه جنیفر آنقدر در گوگل جستجو شد که این موتور جستجو تصمیم گرفت قابلیت جستجوی تصاویر را اضافه کند.
هریک از امکانات و آپ تو دیت رسانیهای این برند اصلی اینترنتی دلایلی داشته است. مثلا برای اینکه وبسایتها مطالب را از روی یکدیگر کپی نکنند و هر وب سایت محتوای یونیک در صفحات خود منتشر کند، الگوریتم پاندا پدیدآمد تا وب سایتهایی که خلاف این سفارش فعالیت میکنند، مجازات شوند.
مرغ مگس خوار، یکی ازاز سایر از الگوریتم های seo گوگل میباشد. این الگوریتم به نفع تارنماهای موءثر و معتبر عمل میکند و به ضرر تارنماهایی میباشد که محتوای به درد نخور و اسپم ساخت میکنند. با من دراین نوشته ی علمی همپا باشید تا با این الگوریتم"دقیق و "سریع آشنا شوید.
الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird algorithm) برای اولین بار در آگوست 2013 رونمایی شد و فعالیت سئوکارانی که از روشهای بهینه سازی کلاه سفید به کارگیری میکنند را خیلی شل و ولتر کرد و کلیه چیز را به نفع آنها تغییر تحول داد. البته قبل از مرغ مگس خوار، الگوریتم های سئو گوگل مثل پاندا و پنگوئن هم ارائه شده بود. این دو باعث ایجاد کرد محتوای خوب و ارزشمندتر به مخاطبین شدند و جایگاهبندی وبسایتها بر اساس این دو الگوریتم منصفانهتر شد.
وظیفه الگوریتم پاندا این بود که صفحه های وب سایتها را بررسی کند و کیفیت آنها را بسنجد. اسکن نبودن مطالب هم یکی مواردی میباشد که الگوریتم پاندا را حسابی ناراحت میکند و ممکن میباشد شمارا بابت این فعالیت جریمه کند. پس از پاندا نوبت به الگوریتم جدیدی به نام پنگوئن بود که با خرید پیوند و بک پیوند سازی به شدت مخالف هست و با تارنماهایی که این عمل را جاری ساختن می دهند، نبرد میکند.
اما برگردیم سراغ مرغ مگس خوار!
مرغ مگس خوار مثل یک موتور کاملا نو میباشد که روی یک ماشین کهن کار گذارده شده و اقتدار آن را تعدادی برابر میکند. علاوه بر اینکه همچنان از همگی قابلیتهای سابق ماشین – همان الگوریتمهای پاندا و پنگوئن – استفاده می گردد، کلی ویژگی نو و موءثر هم به آن اضافه شده است که "سرعت" و "توجه در تکان را افزایش داده است.
اصلا میدانید چرا گوگل از مرغ مگس خوار برای نامگذاری الگوریتم خود استفاده کرده است؟سئو در مشهد چون سرعت و توجه این پرنده فوقالعاده کوچک بی نهایت زیاد هست. حتی زمانی به سمت شکار خود حمله میکند، 70 بار در ثانیه پر و بالهایش را جنبش میدهد.
چرا گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را معرفی کرد؟
حتما شما هم 10 سال پیش را به خاطر دارید. هنگامی که برای پیدا کردن آموزش یک مهارت، یک نوشتهیعلمی علمی یا حتی یک عکس در گوگل جستجو میکردیم، همگی چیز نمایش داده میشد، غیر از همان چیزی که مدنظرمان بود. از جمله کلی شیت تبلیغاتی فارغ از اراده و خواست ما باز میشد و اعصابمان را خط خطی می کرد.
حتی بعضی وقتها صفحه های اینقدر تبلیغ داشتند و از تمامی جا بنرهای رنگی و برق برقی به چشممان می خورد که نوشتهی علمی اصلی را نمیدیدیم رایا پارس یا ابدا فراموش میکردیم. به همین برهان گوگل به اندیشه زمینخورد تا اوضاع را برای کاربران بهتر و رضایتقسمتتر کند و الگوریتم مرغ مگس خوار را معرفی کرد.
وجود تعداد زیادی کلمه کلیدی در متن، انکرتکستهای زیاد و بی ربط و تبلیغات ناراحت کننده به صورت صفحات pop-up هم مواردی بودند که در الگوریتم جدید هیچ ارزشی نداشتند. بنابراین طبق این الگوریتم کارشناسان محتوا و وب لاگنویسان ناچار شدند کیفیت را اصل فعالیت قرار دهند و اینطوری بود که کاربران گوگل از این اوضاع بیشترین فایده را بردند.
دیگر متنهای کوتاه، بی کیفیت و پر از لغات کلیدی در حاصل بالای گوگل قرار نگرفتند و تجربه کاربری تقدم گوگل شد. در واقع این موتور جستجو از فناوری معناداری استفاده کرد که به گسترشهای قبل مثل گراف دانش یاری میکرد.
به عنوان مثال در صورتیکه تا قبل از این عبارت "پرداخت صورتحساب از طریق بانک" را جستجو میکردید،what is seo جستجوی گوگل شیت اساسی بانک را به شما نشان میداد. اما بعد از ایجاد کرد این الگوریتم، صفحه پرداخت قبوض در فایده اولیه قرار میگیرد.
فرق مرغ مگس خوار با الگوریتمهای پاندا و پنگوئن چیست؟
پاندا و پنگوئن در بالا بهعنوان افزونههای الگوریتم گوگل منتشر شدند؛ اما مرغ مگس خوار بهعنوان یک بازسازی کامل از الگوریتم اصلی منتشر شد. ولی گوگل ادعا کرده است که خیلی از مؤلفههای مو جود در الگوریتم مهم دست نخورده باقیماندهاند. ولی مرغ مگس خوار نشان بخشید گوگل تعهد زیادی برای نمایش غرض مهم و آیتم جستجوی کاربران داراست و عملکرد میکند نتیجه ها را با مقصود آن ها همخوانی دهد.
برای اینکه بفهمیم بک پیوند چیست، باید نخستین با مضمون واژه و کلمه لینک آشنا شویم: پیوند ها به عبارتی کلماتی در وبسایت می باشند که با کلیک روی آن، به یک شیت دیگر در دنیای اینترنت منتقل میشوید. مثلا در حالتی که شما روی عبارت سئو محتوا در این متن کلیک کنید، وارد برگه بهینه سازی محتوا فرین آکادمی میشوید. چرا؟ زیرا این عبارت یک لینک و پیوند میباشد. اما توجه فرمایید که لینک ها می توانند به مکان متن روی تصاویر هم قرار گرفته و با کلیک روی عکس استفاده کننده را به یک شیت دیگر ببرند.
البته در مورد بک پیوند: واژه و کلمه بهینه سازی محتوا در نصیب بالا، یک پیوند از این نوشته ی علمی در تارنما فرین آکادمی به نوشتهی علمی بهینه سازی محتوا در همین سایت است. اما در حالتیکه با کلیک روی این لینک و پیوند وارد وب سایت دیگری مثل سایت x گردید، اساسا این یک بک پیوند به سایت x هست!
بدین ترتیب فهمیدیم بک لینک به معنای لینکی می باشد که از یک تارنما به سایت دیگر داده میشود. در صورتی بخواهم به صورت دقیق تر بگویم؛ این لینک برای سایتی که به آن لینک داده گردیده تحت عنوان یک inbound link یا این که پیوند ورودی به حساب میآید و برای سایت مبدا که دهنده لینک است، یک لینک خروجی یا این که External link می باشد.
توصیه میکنم ویدئو زیر را درخصوص با پرسش بعضا از دانشجوها که میپرسند بک لینک و پیوند بگیریم یا این که بهینه سازی کنیم تماشا کنید.
خب، تا اینجا متوجه شدیم که بک لینک چیست اما الان می بایست به سراغ قسمت اساسی خیس نوشتهعلمی برویم:
اثر بک پیوند در seo وب سایت چیست؟
پیرو میخواهیم ببینیم که اثر بک لینک روی بهینه سازی تارنما چیست و به هیچ عنوان چرا در seo سایت عنایت داراست؟ سئو در مشهد خب ببینید فلسفه گوگل برای التفات دادن به بک لینک و پیوند ها این بود:
هدف هر موتور جستجویی در سطح اینترنت، اکران شایسته ترین فایده به استفاده کننده در ورقه اول حاصل میباشد. منظور از شایسته ترین منفعت هم وب سایت هایی می باشند که محتوای حقیقتا موثر و با کیفیتی داراهستند. گوگل می گوید در صورتیکه وب سایت شما حقیقتا دارنده محتوای باکیفیتی باشد، بایستی سایر یوزرها سطح اینترنت هم از آن سخن نمایند. یعنی چه؟
backlinkاین یعنی در حالتی که فرین آکادمی سایتی میباشد که محتوای خیر در امر فراگیری سئو منتشر میکند، مدیریت وبسایت x، مدیریت وبسایت y، رئیس وبسایت n و… هم از این مسئله مطلع می شوند. بهدنبال آنان در وبسایت خودشان پیوند هایی به فرین آکادمی می دهند رایا پارس تا کاربرانشان به تارنما خودشان با این سایتِ کیفیت بالا و دارای اعتبار آشنا شوند. ضمن این، یوزرها ساده هم در سطح وب لاگ های بدونپول، شبکههایاجتماعی، انجمن ها و… به فرین آکادمی لینک و پیوند خواهند بخشید که سبب ساز پذیرش دارای اعتبار بودن این وب سایت میشود.
به صورت خلاصه فلسفه بک لینک و پیوند ها این است:
درصورتی که وبسایت عالی و لایقی برای کاغذ نخستین گوگل باشید، خلال رعایت همگی فاکتورهای seo مثل سرعت، زیبایی و… در سایتتان، خویش یوزرها سطح اینترنت هم به شما لینک و پیوند میدهند.
بک لینک ها چطور بهینه سازی سایت شمارا بهبود می دهند؟
خب با دقت به فلسفه بالا، هر چه یک سایت معتبرتر باشد، سایت های بیشتری به آن لینک و پیوند میدهند.what is seo این یعنی در شرایطیکه وب سایت x و وبسایت y حریف یکدیگر باشند، گوگل برای تحقیق آنها علاوه بر بازرسی دیگر فاکتورهای seo، به تعداد بک لینک های آنان هم اعتنا کرده و هرکدام پیوند بیشتری داشته باشند، آن را تحت عنوان تارنما معتبرتر شناسایی کرده و منزلت بهتری به آن می دهد.
ولی حوصله فرمایید! این نمونه مرتبط با تعدادی سال پیش بود و طی این تعدادی سال اتفاقات جدیدی در سطح اینترنت و الگوریتم های گوگل افتاده که مطلقا بایستی با آنها آشنا گردید:
وقتی تمامی چیز درباره backlink ها تغییرو تحول کرد!
وقتی کلیه چیز درباره backlink ها تغییر کرد!
آن اوایلی که گوگل بک لینک و پیوند ها را تحت عنوان یکیاز مهمترین فاکتورهای جایگاه بندی در نتایج معرفی کرده بود، یک شاخصه هم برای سنجش اعتبار وب سایت ها در اختیار وبمستران گذاشت: پیج رنک! پیج رنک ورقه ای از گوگل بود که شما میتوانستید در آن نشانی سایت خودتان را وارد کرده و ملاحظه کنید که از نگاه گوگل چه امتیاز و قدرتی دارید. پیج رنک عملا نسبت به تعداد لینک و پیوند هایی که به وب سایت شما داده میشد، بالا می رفت.
اما خب نقص همینجا بود. همینجا بود که گوگل فهمید همه چیز آنطور که پندار میکرد جلو نمیرود. چرا؟ زیرا خیلی از سئوکارها و مدیران وب سایت، جای اینکه به تشکیل داد محتوای کیفیت بالا و… دقت کرده تا سایر به آنان لینک بدهند، راهکار سریع تری را پیدا کردند. آنها آغاز کردند به خرید بک پیوند از سایت های فروشنده و ده ها طرز دیگری که باعث ارتقا تعداد بک پیوند ها، ارتقا پیج رنک و در بهره افزایش توان seo آنها می شد.
این یک نقص گرانقدر برای گوگل بود زیرا خیلی از وبمستران به امداد این تکنیک ها که اصطلاحا به آنان seo کلاه سیاه میگویند، سایت های بی چگونگی و حتی صفحه های تبلیغاتی را به حاصل نخستین گوگل آورده و یوزرها را اذیت میکردند. از همینجا بود که همه چیز تغییرو تحول کرد. گوگل بعداز این مورد، کاغذ پیج رنک خودش را از دسترس وبمستران بیرون کرده و مقررات جدیدی به مکان تعداد پیوند برای اعتباربخشی بک پیوند ها در بهینه سازی ایجاد کرد. اینجا جایی است که نصیب اصلی نوشتهیعلمی ما شروع میشود:
گوگل چطور اعتبار بک پیوند را گزینش میکند؟
بک لینک و نباید ها
طی این یکسری سال، گوگل بارها در الگوریتم های خودش تغییراتی به وجود آورده و همت کرده با آپ دیت های متفاوت، در مقابل سئوکاران کلاه سیاهی که بک لینک ها را بازیچه دست خودشان کرده اند، بِایستد. در پی می خواهم فاکتورهای مهم یک بک لینک و پیوند دارای اعتبار که سبب ارتقاء قدرت سئو وب سایت میگردد را به شما معرفی کنم. آن گاه هم در خصوص بایدها و نبایدهای تشکیل داد لینک و سپس شیوه لینک و پیوند بیلدینگ (به عبارتی اخذ بک پیوند) سخن میکنیم:
1. اعتبار سایت
امروز یکی مهم ترین فاکتورهای اخذ بک لینک و پیوند که روی جایگاه تارنما شما اثر مستقیم داراست، اعتبار سایتی هست که به شما لینک میدهد. در پیشین خیلی تفاوت متعددی نداشت که تارنما مبدا لینک چه اعتباری داشته باشد، بلکه بیشتر تعداد بک پیوند ها مهم بود. اما امروز در صورتیکه سایت مبدا اعتبار پایینی داشته باشد، ممکن میباشد لینک و پیوند دادنش به شما حتی سبب ساز کاهش اقتدار seo سایتتان خواهد شد!
نکته: هر کاغذ از وب سایت شما یک اعتبار مستقل دارد و معدل اعتبار همه این صفحات موازی میباشد با اعتبار تک تک تارنما شما. توجه کنید که گوگل برای انتخاب ارزش بک لینک، هم به اعتبار آحاد وبسایت نگاه میکند و هم اعتبار شیت مبدا لینک. برای تحقیق اعتبار حدودی هر سایت و ورقه، میتوانید از ابزار link-explorer سایت moz استعمال کنید.
2. رابطه سایت
رابطه وب سایت
یکی تکنیک های کلاه سیاه seo، اخذ بک پیوند از وبسایت هایی بود که اصلا هیچ ارتباطی به تارنما ما نداشتند. به عنوان مثال میتوانستیم از یک وب لاگ که در خصوص بازی های رایانه ای نوشتهی علمی مینویسد، تعداد متعددی پیوند بخریم و به صفحه ها نخستین گوگل برسیم. البته امروز خلا رابطه میان وب سایت مبدا و سایت مقصد، مقداری سبب ساز اندوه گوگل می گردد. ولی درحالتی که خویش کاغذ رابطه با آیتم وب سایت شما داشته باشد، گوگل اثر مثبت بک لینک را اکانت میکند.
برای مثال درحالتی که اینجانب از یک کاغذ در زمینه ی آموزش seo در به عبارتی وبلاگ بازی های رایانه ای برای وبسایت خودم لینک و پیوند بگیرم، این موضوع اثر نسبتا مثبتی روی نتیجه ها دارد.
3. انکر تکست
انکر تکست به معنای متن لینک و پیوند یا این که بک لینک شماست. برای مثال درین لینک و پیوند: ((بعدازظهر آموزش سئو)) انکر تکست، به عبارتی واژه و کلمه “بعد از ظهر یادگرفتن seo” میباشد. در ادامه بایستی بدانید؛ متن پیوند هم از نظر گوگل یکیاز موضوعات تعیین کننده اعتبار و توان بک لینک هاست. تا قبل از این سئوکارها به امداد هر انکر تکست ساده میتوانستند برای وبسایت خودشان پیوند بگیرند. به عنوان مثال خیلی ها انکر تکست های بی ربطی مثل “اینجا”، “.”، “کلیک نمایید” و… را انتخاب میکردند. البته خب امروز انکر تکست انتخاب کننده توان بک پیوند شماست.
این یعنی در صورتی اینجانب با انکر تکست “فراگیری seo” برای صفحه ای در سایتم بک لینک بگیرم، به گوگل می گویم کهاین صفحه باید با همین کلمه در نتایج سئو گردد.
4. محل بک پیوند
یک سایت از حیث گوگل از قسمت های مختلفی ساخته شده؛ این بخش ها عبارتند از:
هدر (header) یا این که به عبارتی نصیب بالایی سایت که منو در آن قرار گرفته،
فوتر (footer) یا این که بخش پایینی تارنما که اکثر اوقات داده ها تماس و… در آن قرار میگیرد،
سایدبار (sidebar) یا این که قسمت کناری تارنما که اغلب در سمت چپ یا این که راست صفحه آن را می بینید،
بدنه (body) که محتوای مهم وبسایت در آن قرار میگیرد. از جمله این نوشته ی علمی فعلا در بخش بادی وب سایت قراردارد.
از نگاه گوگل، اعتبار بک لینکی که بین یک محتوا یا این که به عبارتی بدنه وب سایت باشد، بیشتر از سایر بخش هاست می باشد.
5. پیوند های خروجی صفحه مبدا بک لینک و پیوند
قبلا با دقت به اساسی بودن تعداد لینک ها و خیر اعتبارشان، صفحه های یا این که اصطلاحا مزارع لینکی در برخی وب سایت ها وجود داشت که تنها کارشان تبادل لینک با سایر سایت ها بود. گاها در بعضا از این صفحات بیشتر از 200 پیوند چشم میشد! البته امروز وضعیت فرق کرده و گوگل نسبت به تعداد لینک و پیوند خروجی یک برگه آلرژی نشانه می دهد. در صورتی شیت مبدا که شما از آن بک لینک گرفته اید 5 لینک دیگر هم به تارنما های دیگر داده باشد، اساسا اعتبار آحاد کاغذ در بین تمامی لینک ها تقسیم گردیده و اعتبار یه خرده به هر وب سایت میرسد.