تصور کنید یک نوشته هزار واژه و کلمهای دارید و از تگهای هدینگ در آن به کارگیری نکرده اید. شما در این حالت یک نوشته وقتگیر ساخت کردهاید که عملا برای موتورهای جستجو سودای ندارد؛ یعنی زحمت شما هدر رفته است. اگر که با استعمال از تگهای هدینگ میتوانید ارتباط بین جملات را مشخص و معلوم فرمائید، به این شکل هم کاربران و هم موتورهای جستجو
کاوش
جستجو
، به هم پیوستگی متن شمارا خواهند فهمید.
دلایل استعمال از هدینگ
در بالا به عنایت داشتن هدینگ در نوشتهها اشاره کردیم. سئو در مشهد هم اکنون می خواهیم ببینیم به چه استدلال می بایست از هدینگ در نوشتههای خود به کار گیری کنیم، بعد این موارد را برای شما به صورت بدون نقص تفصیل میدهیم.
بهبود سئوی وبسایت
خوانایی خوب متن توسط کاربران و دسترسی به بخشهای متفاوت آن
مشخص کردن طرز ساختار نوشتهها
دلایل به کارگیری از هدینگ
1. بهبود سئوی وبسایت
به کارگیری از هدینگ heading موجب ترغیب خوانندگان برای مطالعه نوشتههای شما میشود. شما به عنوان مخاطب در حالتیکه در سایتی قرار بگیرید که فهم و شعور بهتری از نوشته های آن داشته باشید و عالی بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید، حتما برای قرائت مطالب آن و ماندن در وب سایت ترغیب خواهید شد. حتی بعدا هم در حالتی که پیرو مطلبی باشید، ترجیح میدهید در همان وبسایت درپی آن بگردید.
استفاده از هدینگ برای کاربران همین احساس را رغم خواهد زد. در مقابل شلخته نوشتن و شلوغ بودن نوشتهها و به کارگیری نکردن از هدینگ، میتواند به همان اندازه موجب رخنه سایت شما بوسیله خوانندهگان شود. به کارگیری از تیترهای دیدنی و مناسب،رایا پارس میتواند موجب کم شدن نرخ پرش تارنما شما شود، این زمینه در بحث سئوی تارنما، یک امتیاز مثبت به شمار میرود.
2. خوانایی متن بوسیله کاربران
استفاده از تیتر (Heading) مناسب موجب میشود تا کاربران به راحتی به همه قسمتهای نوشته شما مشرف شوند. همچنین نوشتن پاراگرافهای زمانبر فارغ از هیچ عنوان، گرایش خوانندگان را برای ماندن در تارنما شما معدود میکند؛ بنابراین نرخ پرش تارنما شما زیاد گردد. آیتم جالبی که وجود داراست این است که بعضی از کاربران در وبسایت به صورت روزنامه وار مطالب را تحقیق میکنند. همانطور که در روزنامهها نوشتن تیتر از اهمیت بالایی برخوردار است، تیتر (Heading) مناسب در مطالب تارنما هم گزینه التفات میباشد. ناگفته نماند راضی بودن کاربران از نوشته های تارنما شما تأثیر مستقیمی بر سئوی آن میگذارد.
3. معین کردن ساختار نوشتهها
شما با به کار گیری از هدینگ میتوانید قضیه اصلی گزاره و بخشهای مشخصی از متن را انتخاب فرمائید؛ what is seo بدین ترتیب خوانندهگان سایت به راحتی با تلاوت تیتر نوشتهها، خواسته کلی نوشتهها را خواهند فهمید. سپس در صورت مداقه داشتن آن موضوع برای مخاطب، آغاز به تلاوت آن خواهند کرد. اما ناگفته نماند نوشتن تیترهای جالب هم خالی از لطف نیست و مورد اعتنا کاربران قرار خواهد گرفت.
نیازی نیست که عبارات و جملهها عجیب و غریب و طاقت فرسا به فعالیت ببرید. خیلی بی آلایش و جالب در باب زمینه مورد نظر تیتر بزنید تا خوانندگان با شوق مطالب شمارا پژوهش کنند. همانطور که مشاهده میکنید در تصویر پایین در ویرایشگر گوتنبرگ از تگ های H به کارگیری کردهایم.
هدینگ در وردپرس
***موردنیاز به یادآوری میباشد که به عنوان مثال ویژگیهای وردپرس اوپن سورس بودن آن است؛ به همین دلیل شما هم میتوانید قطعه کدهای کوتاهی را به آن اضافه کنید. این عمل و نوشتن کدها بیشتر بوسیله برنامه نویسان ایفا میگردد و کاربرانی که با کدهای PHP آَشنا نباشند، توانا به اجرا این کار نخواهند بود. این مورد منجر گردیدهاست تا توسعه و گسترش دهندگان وب، اقدام به تشکیل داد شورت کد وردپرس سفارشی کنند.
هدینگ در وردپرس
برای تیتر زدن با استفاده از تگ هدینگ، 6 وضعیت وجود داراست. (H1 تا H6) . پس منظور از هدینگ همان تگهای H1 تا H6 میباشد. تفاوت این تگها در اندازه نوشته های آن است، تگ H1 اندازه متن در آن بزرگتر از دیگر است. به ترتیب در تگ H2 اندازه متن کوچکتر از H1 هست و H3 کوچکتر از H2 هست و تا پایان. استفاده کردن از این تگها طرز به کار گیری منحصربهفرد خود را داراهستند که در بخش آینده به شما یادگرفتن خواهیم بخشید. مقاله یادگرفتن گوتنبرگ را رسیدگی نمایید.
شیوه به کارگیری از هدینگ ( تگهای h1 تا h6 )
نکته مهمی که در به کارگیری از تگ هدینگ وجود داراست، این است که باید در هر متنی، فقط یکبار از تگ H1 به کارگیری فرمائید. H1 عنوان مهم نوشته شما به حساب میآید؛ مانند یک کتاب که یک مورد خاص داراست، نوشته شما هم بایستی حتما عنوان مشخصی داشته باشد. همچنین تگهای H2 تا H6 باید در نوشتهعلمی شما وجود داشته باشند. هر بخش از عنوان اصلی را می بایست با تگهای H2 مشخص و معلوم فرمائید. همچنین تگ H3 زیر دستههای تگهای H2 هستند که بخش های زیر تیم آن را دربرگیرنده میشوند.
شما بایستی در نوشته ی علمی خود از هدینگهای H1 تا H6 به صحت به کار گیری نمایید. در یک نگاه کلی عنوان مهم نوشته ی علمی شما H1 میباشد. تیترهای نوشته ی علمی هدینگ H2 را میگیرند، در صورتیکه در هر مقاله تیترهای شما نصیبهای جزئیتری داشته باشید، هدینگ H3 میگیرند. استعمال از هدینگهای H4 تا H6 خیلی مرسوم نیستند، اما بستگی به نوع نوشته های شما داراست. درصورتی که در در حال حاضر نوشتن نوشته ی علمی تخصصی هستید، شاید ما یحتاج باشد از این تگ ها هم به کارگیری نمائید.
اجازه بدهید زمینه را در قالب یک مثال به شما آموزش دهیم. فرض فرمائید مورد وبسایت ما درخصوص فروش جامه می باشد.
خرقههای زنانه (عنوان اصلی نوشتهعلمی- تگ H1 )
v پیراهن و تی شرت (تگ H2)
Ø بلیز آستین کوتاه – پیراهن آستین بلند ( تگ H3)
v شلوار ( تگ H2 )
¨ شلوار بیرون پوش- شلوار خانگی – ( تگ H3 )
و …
شیوه استفاده از هدینگ ( تگهای h1 تا h6 )
نکات اصلی در تعیین هدینگ
به عنوان مثال مواردی که از مداقه بالایی در هدینگ بهره مند هستند، گزینش کلمات مناسب برای هدینگ هست.
در حقیقت یکیاز اهداف اساسی برای هدینگ زدن، بحث سئوی وب سایت است. شما به راحتی میتوانید با انتخاب کلمه ها کلیدی مناسب برای هدینگهای خود، سئوی تارنما خود را بالا ببرید.
از دیگر مزایای تگهای هدینگ، زیبا شدن متن می باشد.
در صورتیکه نوشتهها با هدینگ اندازه گذاری شوند، برای استفاده کننده خسته کننده نخواهند بود.
تأثیر تگ هدینگ در seo
در حالتیکه از لغت ها کلیدی در تگهای H1 تا H6 به کار گیری نمائید، موتورهای جستجو محتوای وبسایت شمارا مبنی بر این تگها رسیدگی خواهند کرد.
در صورتیکه فی مابین تگ H و نصیبهای دیگر متن شما ارتباط برقرار باشد، این مسئله میتواند برای شما امتیاز محسوب شود.
مهمترین تگ H1 می باشد. به طبع می بایست از آن در نخستینِ نوشتههای خود به کار گیری نمائید.
***دیدنی میباشد بدانید که وایرفریمینگ در طراحی سایت امروزه نقش مهم را دارد. خصوصا که میاقتدار خروجی این اپها را به خیر مورد استعمال قرار بخشید. درحالتی که شما طراح وب سایت هستید، با طراحی در برنامههای UI میتوانید کارفرما را از کلیات فعالیت آگاه نمایید.
3 سوال پرتکرار مرتبط با مورد:
1) آیا هنگام استفاده از تگهای H3 باید از بالت و یا شماره گذاری استعمال شود؟
خیر، در هنگام استعمال از تگ H3 نیازی به به کارگیری از شماره گذاری یا آرم گذاری خاصی نیست و شما می توانید به صورت بی آلایش عنوان را تیتر بزنید.
2) آیا نوشتن هدینگ در بهینه سازی تأثیر گذار میباشد؟
هدینگها به تنهایی نمیتوانند کاری برای سئو اعمال دهند، البته نوشتن هدینگ با به کار گیری از کلمات کلیدی اصلی و با عنایت، موجب تمایل کاربران به تلاوت نوشته های شما میشود، پس در بحث سئو هم تأثیر گذار هست.
3) آیا در هدینگ میتوان اندازه فونت نوشتهها را تغییر تحول بخشید؟
بله، شما میتوانید ویژگی نوشتهها را خودتان گزینش فرمایید. این زمینه بستگی به نوشتهی علمی شما و تعداد تیترهایتان داراست.
خلاصه و نتیجهگیری
همانطور که توضیح داده شد به کارگیری از هدینگها موجب درک عالی محتوای وب سایت شود. کاربران با قرائت تیتر موضوعات شما، از نوشتهعلمی کلی سایت شما اگاهی پیدا خواهند کرد. هیچ کاربری عشقای به قرائت یک نوشته ی علمی یکنواخت و بدون تیتر و بی آلایش ندارد؛ به این ترتیب می بایست کلاً نوشتههای خود عنوانبندی را رعایت فرمائید.
درحالتی که میخواهید توفیق نه در بهینه سازی وبسایت کسب فرمایید، اهمیت بک لینک و پیوند برای سایتتان را فراموش نکنید. هنوز هم بک لینک و پیوند جزو یکی از فاکتورهای موءثر در درجه بندی گوگل بهحساب میآید، به این دلیل که با کمک آن میتوانید اعتبار اینترنت سایتتان نزد گوگل را بالا ببرید و در اینصورت مقام صفحات خویش در نتایج گوگل را بهبود ببخشید.
در ادامه در ارتباط این گزینه کلام میکنیم که بک لینک دقیقا چیست، یک بک پیوند عالی می بایست چه خصوصیت هایی داشته باشد و درپی نحوه ی بازرسی بک لینک و پیوند برای وب سایت را به شما فراگیری میدهیم.
بک لینک و پیوند چیست؟
بک لینک و پیوند (Backlink) یا این که به عبارتی لینک سازی فرنگی به معنای پیوند از یک برگه در یک وبسایت به شیت ای از یک تارنما دیگر میباشد. در شرایطیکه کسی به سایت شما لینک دهد، در اینحالت شما یک بک لینک برای تارنما خویش دارید و در صورتیکه شما به سایت دیگری پیوند دهید، سئو در مشهد آن وب سایت دارنده یک بک لینک و پیوند از تارنما شما خواهد بود.
اثر بک پیوند بر بهینه سازی تارنما چیست؟
بک لینک و پیوند بر سه قسمت اساسی تارنما شما تاثیر می گذارد. این سه قسمت عبارتند از:
1- رتبه بندی (Ranking)
موتورهای جستجوگر مانند گوگل لینک و پیوند دهی را تحت عنوان رای پشت گرمی به سایت در حیث میگیرند. رایا پارس مجموعاًًًَ، هر چه به صفحه ها سایت شما لینک و پیوند بیشتر داده گردیده باشد، احتمال اینکه در سکوهای اولیه نتیجه ها کاوش مربوط باشند، بیشتر میگردد.
2- قابل کشف بودن (Discoverability)
موتورهای کاوش با مرور دوباره صفحاتی که از پیشین وجود داشتند و تحقیق لینک و پیوندهای موجود در آنها، محتوای تازه را پیدا می نمایند. ازآنجاکه موتورهای کاوش بیشتر صفحه ها محبوب را مرور می نمایند، چنانچه از این صفحات محبوب بک لینک اخذ کرده باشید، what is seo سریعتر محتوا نو شمارا شناسایی کرده و ایندکس می نمایند.
3- ترافیک ارجاعی (Referral Traffic)
مقصود از بک لینک و پیوند این میباشد که یوزرها به صفحات مفیدی که در موتورهای کاوش وجود دارااست، هدایت شوند. در واقع بک لینکها قابل کلیک هستند و هنگامی که کاربری بر روی این لینک و پیوندها کلیک می نماید، قادر است به سایت شما وارد گردد.
یک بک لینک و پیوند عالی چه خصوصیت های داراست؟
تمامی بک پیوندها دارنده قیمت یکسان نیستند. درین قسمت از نوشتهیعلمی به شما می گوییم که یک بک لینک عالی بایستی چه خصوصیت هایی داشته باشد:
1- رابطه موضوعی (Relevance)
گوگل به بک پیوندهایی که به یک وب سایت مرتبط داده میگردد، امتیاز بیشتری می دهد، چون احتمال کلیک یوزرها بر روی آن بیشتر میباشد. البته این گزاره به چه معناست؟ فرض فرمائید که یک وبسایت لوله کشی از دو شیت گوناگون بک لینک داشته باشد، یک کاغذ در خصوص چرم باشد و مورد صفحه ی دیگر فروش لوازم ساختمان سازی باشد، در اینصورت بها بک لینک و پیوند شیت دومین بیشتر از کاغذ نخستین میباشد، به این دلیلکه دارنده رابطه موضوعی با تارنما لوله کشی می باشد.
2- اعتبار (Authority)
بک لینک و پیوند از صفحه ها اینترنت توانمند، اعتبار (Authority) بیشتری نسبت به وب سایتهای ضعیف برای وب سایت شما ایجاد کرد می نماید. میان آتوریتی یک شیت و ترافیک ارگانیک یک ارتباط بدیهی وجود دارااست. البته مدام بک لینک و پیوند از صفحات کارکشته سبب ساز افزایش اتوریتی (اعتبار ورقه) نمیشود.
نمودار ارتباط ی در میان اعتبار صفحه ها اینترنت با میزان ترافیک طبیعی
براساس اطلاعیه گوگل، اعتبار یک صفحه به صورت هم اندازه میان آحاد پیوندهای خروجی در ورقه وب سایت تقسیم میگردد. براین اساس در صورتیکه از دو ورقه بک لینک داشته باشید و یک کدام از دارنده پیوندهای خروجی بیشتری نسبت به کاغذ دیگر باشد، در حالتی که بقیه موقعیت این دو کاغذ با یکدیگر شبیه باشد، لینکی که از برگه با پیوند خروجی کمتر داده گردیدهاست، آتوریتی (اعتبار) بیشتری دارد.
البته این آیتم به همین آسانی وجود ندارد. زیرا گوگل عامل ها گوناگون دیگری نیز در رسیدگی معیار ارزش بک پیوند ها در لحاظ میگیرد. برای مثال پیوند سازی داخلی نیز به آتوریتی یک ورقه کمک می نماید.
قرائت این مقاله را از دست ندهید: مداقه لینک سازی داخلی چیست
3- ترافیک (TRAFFIC)
بک لینک و پیوندها از صفحه ها پر بازدید معمولا بیشتر از صفحه ها معدود بازدید ترافیک برای وبسایت تشکیل داد می نمایند. اما پرسش مهم این میباشد که آیا بک لینک از صفحات پربیننده اثر مثبت بیشتری بر سکو بندی تارنما در گوگل نسبت به صفحات با بازدید کمتر داراست؟ برای جواب بهاین پرسش 44.589 سایت متعدد تفحص گردیدهاست که سود ی آن به طور تحت می باشد:
یک ارتباط نادر اما اشکار دربین مرتبه بندی و بک پیوند از صفحات با ترافیک ارگانیک وجود دارد. اما نکتهای که وجود دارااست این می باشد که تعداد لینکهای موجود در یک ورقه و آتوریتی آن ورقه مداقه بیشتری در اثر بک لینک ها دارند.
4- محل قرار گیری (Placement)
از آن جا که یوزرها به احتمال زیاد بر روی لینک و پیوندهای پر رنگ بیشتر کلیک می نمایند، بعضی از بک پیوندها در سایتها از توان بیشتری نسبت به بقیه بک لینک و پیوندها منتفع میباشند.
اگر لینکی در نصیب محتوای اصلی یک برگه باشد و برای آن از اتومات و رنگ دیگری مستعمل باشد که باعث پررنگ شدن آن گردد و برای مثالای برای لینک دهی مصرف شده باشد که قابلیت و امکان اینکه استفاده کننده بر روی آن کلیک نماید بیشتر باشد، به احتمال زیاد این لینک اثر بسیار متعددی بر رنک وب سایت شما داراست.
از طرفی در شرایطیکه از خصوصیتهایی به کارگیری فرمائید که احتمال کلیک کردن بر روی آن کم باشد، مانند قرار تهیه کردن لینک در پایین کاغذ با به عبارتی رنگ و به عبارتی اتوماتیک تمام متن و به کار گیری از انکر تکستی که مورد عشق یوزرها وجود ندارد، این بک لینک و پیوند بر رنک تارنما شما تاثیری ندارد.
مدام هنگام لینکدهی به این گزینه دقت نمائید که محل قرار گیری بک لینک و پیوند به تارنما شما در کجا قرار میگیرد. در صورتیکه پیوند شما در نصیب زیر ورقه باشد یا این که در نوار کناری (ساید توشه) یار و همدم با لینک و پیوند پنجاه سایت دیگر باشد، احتمالا هیچ تاثیری بر روی سکو بندی اینترنت سایتتان ندارد و شما بیهوده برای ایجاد کرد بک لینک و پیوند هزینه نموده اید.
قرائت این نوشتهعلمی را از دست ندهید: چگونه در صفحه اول کاوش گوگل قرار بگیریم
5- لینک followed در عوض nofollowed
لینک نوفالو معمولا بر رتبه بندی صفحات تارنما اثر نمی گذارد اما برخی اوقات اثر کمی تشکیل داد می نماید. ازآنجاکه لینک و پیوند سازی فرنگی نیاز به زمان و کوشش متعددی دارد مدام در پی لینک و پیوند دهی فالو باشید و این آیتم را در الویت خویش قرار دهید. اما در صورتی پیوند نوفالو گردیده نیز به وبسایت شما دادند، زیاد اندوهگین نشوید، چون این قابلیت وجود دارد کهاین بک لینک و پیوند بر بهینه سازی اینترنت سایتتان اثر مثبت بگذارد.
6- انکر تکست (Anchor Text)
انکر تکست به کلمه ها قابل کلیکی گفته میگردد که بک پیوند با استفاده از آنها تشکیل داد می گردد. گوگل در اطلاعیههای خویش اعلام نموده است که انکر تکست بر رتبه بندی صفحات سایت تاثیر میگذارد.
گوگل از یک سری تکنیک برای بهبود چگونگی کاوش استفاده می نماید که مثلا این تکنیکها می شود به محتوای هر ورقه، انکر تکست و داده ها مرتبط به آن اشاره نمود.
مبنی بر تحقیقاتی که روی 38.614 کاغذ متفاوت اینترنت انجام یافته می باشد، معین شده که در میان انکر تکست و درجه بندی وب سایتها همبستگی ضعیفی وجود داراست.
در غایت باید گفت در شرایطی که چه انکر تکست اصلی میباشد، اما اثر آن به اندازه بقیه مولفهها نیست.
چهگونه می توان بک لینک و پیوند ها را رسیدگی کرد؟
برای استیناف بک لینکهای یک سایت دو روش وجود داراست. در طرز اولیه شما فقط میتوانید وب سایتهایی که وابسته به شما هست را از نگاه لینک دهی بازرسی نمایید. البته در روش دوم ضمن وب سایت خویش، پیوندهای بقیه سایتها را نیز میتوانید تحقیق فرمائید:
استیناف بک پیوند در Google Search Console
سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) به شما اطلاعاتی درباره ترافیک ارگانیک و تلاش کلی اینترنت سایتتان میدهد و به کار گیری از این ابزار بدونپول میباشد. صرفا ما یحتاج برای خویش یک حساب بدون پول ساخت نمائید و در آن مالکیت وب سایت خویش را تائید نمائید. پس از اینکه برای خودتان یک اکانت کاربری ساخت کردید روی گزینه Links در نوار کناری کلیک نمایید.
در نصیبExternal links تعداد مجموع بک لینکهای منحصربهفرد اینترنت سایتتان وجود دارااست و شما میتوانید آنها را مشاهده کنید.